fbpx Skip to main content

W ostatnim czasie na polskim rynku nastąpił prawdziwy wysyp nowych biur nieruchomości, ponieważ w 2014 roku zawód pośrednika został „uwolniony” z obowiązku posiadania licencji. Obecnie wybór odpowiedniego biura nieruchomości jest trudną decyzją, ale dziś opowiem Wam o tym jak wygląda współpraca krok po kroku i na co warto zwrócić uwagę podpisując umowę pośrednictwa sprzedaży nieruchomości.

Krok #1 – Spotkanie z agentem biura nieruchomości

Pierwszym krokiem jest umówienie się z agentem na wstępne spotkanie. Agent przyjeżdża na nieruchomość, ogląda ją i wstępie ją realnie wycenia. Dużo osób darzy swoje nieruchomości ogromnym sentymentem i decyzja o sprzedaży nieruchomości przychodzi z trudem i wiele osób twierdzi, że nie chce oddać swojej nieruchomości za „bezcen”, dlatego też często bywa tak, że właściciele znacząco zawyżają cenę swojej nieruchomości. Zadaniem agenta jest w pewnym sensie sprawdzenie właściciela na właściwy tor, ponieważ agent obraca dziesiątkami nieruchomości i wie co jak i za ile się sprzedaje.

Po oględzinach nieruchomości następuje rozmowa o warunkach współpracy. Agent przedstawia umowę, to w jaki sposób działa oraz przedstawia swoją propozycję wynagrodzenia za wykonaną usługę.

Krok #2 – Podpisanie umowy

Gdy zaakceptujesz warunki współpracy przedstawione przez agenta wtedy umawiacie się na podpisanie umowy. Warto zaznaczyć, że profesjonalne biuro i agent pracują zawsze na umowach na wyłączność, ponieważ mogą się w pełni skupić na swojej pracy oraz są zabezpieczeni. Agent nieruchomości zarabia dopiero po sprzedaży danej nieruchomości, a więc na etapie trwania sprzedaży pracuje tak naprawdę za darmo i przy umowach otwartych nie ma pewności zarobku.

Niestety przy umowie otwartej agent nie może przygotować profesjonalnej sesji zdjęciowej, oferty oraz wysoko wypromować ogłoszenie, ponieważ inwestuje kapitał, ale nie wie czy uda się go odzyskać. Przy umowach na wyłączność agent może sobie pozwolić na wysokie promowanie oferty, profesjonalną sesję zdjęciową oraz ofertę, ponieważ ma pewność zysku, a jak wiemy im lepsza oferta, lepsze promowanie tym szybsza sprzedaż nieruchomości. Tak naprawdę umowa na wyłączność jest dobra dla obu stron.

Krok #3 – Sesja zdjęciowa

Po podpisanej umowie czas na zorganizowanie i wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej. Bardzo dobrze wykonane zdjęcia zwiększają nam szanse sprzedaży nieruchomości aż o 80%.

Statystycznie klienci kupujący wchodząc na duże portale ogłoszeniowe przeglądają maksymalnie 5 stron z ogłoszeniami. Na jednej stronie mamy 25 ofert, a więc klient przegląda maksymalnie około 125 pierwszych ofert. Zatem musimy się pośród tych ofert czymś wyróżnić. Klient wchodząc na portal widzi zawsze miniaturki zdjęć, a więc najprościej wyróżnić się profesjonalnym zdjęciem, dzięki czemu zachęcamy klienta do kliknięcia w ofertę.

Sesja przygotowana przez agenta powinna zawierać przede wszystkim elementy home staningu zwłaszcza w starszych i zaniedbanych nieruchomościach, aby przyciągnąć uwagę klienta. Po zrobieniu zdjęć należy je w odpowiedni sposób obrobić, podpić kolory, jasność itd.

Krok #4 – Oglądanie nieruchomości

Profesjonalny agent nie przyprowadza dziesięciu czy piętnastu klientów, ponieważ jest to bez sensu, a większość takich klientów to tzw. „apacze”, który i tak i tak nie kupi. Trudno w to uwierzyć, ale zdarzają się nawet ludzie, którzy z nudów jeżdżą i oglądają „jak ktoś ma w domu”, albo, jeśli sobie wykańczają swoje gniazdko to jeżdżą „w poszukiwaniu inspiracji na urządzenie swojej nieruchomości” – tacy klienci nie kupią na 99,99%.

Agent nim pojedzie na prezentację danej nieruchomości weryfikuje oczekiwania danego klienta oraz dopasowuje nieruchomości stricte pod jego wymagania, aby nie jeździć bez sensu na nieruchomości, które nie leżą w kręgu zainteresowania danego kupującego. Dzięki temu agent przyjeżdża z 3-4 klientami, ale konkretnymi, którzy wiedzą do czego jadą i jadą coś faktycznie kupić, a nie tylko pooglądać. Tym samym agent zaoszczędza czas sobie, sprzedającemu oraz kupującemu.

Druga kwestia to kwestia bezpieczeństwa. Agent nim pojedzie z klientem na nieruchomość to musi go zweryfikować i spisać z dowodu. Nie raz bywały takie sytuacje, że jakaś nieruchomość została okradziona, bo ktoś przyszedł sobie na prezentacje, wybadał teren, wypytał sprzedającego kiedy będzie w nieruchomości, a kiedy nie, zobaczył gdzie są kamery, jaki system kamer itp. więc złodziej miał czystą kartę do „pracy”.

Krok #5 – Rezerwacja i organizacja dokumentów

Gdy klient kupujący będzie zdecydowany na zakup, a cena za nieruchomość zostanie dogadana to wtedy agent przystępuje do podpisania umowy rezerwacyjnej daną nieruchomości, a kupujący wpłaca 5 tys. złotych w ramach rezerwacji. Rezerwacja potrzebna jest po to, aby faktycznie przypieczętować zdecydowanie klienta, aby bez sensu nie wybierać dokumentów i organizować całą transakcję. Rezerwacja zabezpiecza obydwie strony transakcji – kupującego i sprzedającego, ponieważ kwota ta pobierana jest w postaci zadatku, dzięki czemu zarówno kupujący decyduje się nabyć daną nieruchomość, a sprzedający zobowiązuje się do sprzedaży swojej nieruchomości temu konkretnemu kupującemu.

Gdy umowa rezerwacyjna zostanie podpisana, a pieniądze wpłacone to można przystąpić do organizacji całej transakcji. W przypadku, gdy klient kupuje nieruchomość wspomagając się kredytem należy spisać umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości, gdyż potrzeba jest ona do banku. W biurze nieruchomości powinien być zatrudniony prawnik, który napisze daną umowę przedwstępną. Agent wraz z doradcą kredytowym organizuje wszystkie niezbędne dokumenty do umowy.

W przypadku klienta, który finansuje swoją nieruchomość za pomocą swojej gotówki to wtedy transakcja jest bardzo prosta. Agent wraz z stroną sprzedającą organizuje dokumenty do aktu (agent nie wszystkie dokumenty może wybrać sam), umawiany jest notariusz i podpisywany jest akt notarialny.

Na tym etapie następuje rozliczenie pomiędzy stroną sprzedającą a agentem nieruchomości.

Krok #6 – Protokół zdawczo-odbiorczy

Po podpisaniu aktu notarialnego, zapłaceniu całej sumy za nieruchomość, w ustalonym terminie następuje przekazanie nieruchomości. Agent prowadzący całą sprzedaż nieruchomości spotyka się wraz ze stroną kupującą i sprzedającą i spisuje w nieruchomości stany liczników, wyposażenie itp. oraz zakańcza transakcję.

Podsumowanie

Podsumowując, przeprowadziłem Was mniej więcej krok po kroku po tym jak wygląda współpraca z biurem nieruchomości. Warto skorzystać z usług dobrego pośrednika nieruchomości, aby spać bezpiecznie oraz aby nasza nieruchomość sprzedała się szybko i za odpowiednią kwotę.

Mateusz Niedbała

Mateusz Niedbała

Konsekwentny i zaangażowany – od kilku lat związany z branżą social media marketingu. Pewnego dnia wpadł na pomysł połączenia marketingu z branżą nieruchomości i od tamtej pory sumiennie realizuje swój pomysł. Optymista dla którego rozwój osobisty to podstawa. Dzięki swej autentyczności zdobywa liczne polecenia i buduje grono zadowolonych klientów.

Skontaktuj się z nami!